Rich cathedral temples. The processional monstrances of the Castilla y León cathedrals
DOI:
https://doi.org/10.36443/sarmental.44Keywords:
Processional monstrance, cathedrals, Enrique de Arfe, Juan de Arfe, goldsmithingAbstract
The processional monstrance is one of the most outstanding manifestations of Spanish goldsmithing. Through the analysis of those made for the Castilian-Leonese cathedrals, an overview is drawn of the circumstances in which they were made and the appreciation they have had over time, showing how these “rich temples” respond to a magnificence to which the cathedral chapters they did not escape.
Downloads
References
Agapito y Revilla, Juan. 1905-06. “Las custodias de plata en Castilla y León. La custodia de la catedral de Salamanca”. Boletín de la Sociedad Castellana de Excursiones 2: 136-141.
Alejandre Martínez, Fernando. 2004. “Juan de Arfe Villafañe en Madrid”. En Centenario de la muerte de Juan de Arfe (1603-2003) coord. María Jesús Sanz, 125-143. Sevilla; Fundación El Monte.
Alonso Cortés, Narciso. 1951. Noticias de los Arfes. Madrid: Imprenta y Editorial Maestre.
Álvarez Fernández, Tomás. 2002. “Mendoza, Álvaro de”. En Diccionario de Santa Teresa. Doctrina e historia, 1042- 1044. Burgos: Monte Carmelo.
Andrés González, Patricia. 2009. “Alegoría y emblemática en la platería renacentista; las portadas del Quilatador de Juan de Arfe”. BSAA Arte. 75: 127-138.
Andrés González, Patricia. 2010. Arte, fiesta e iconografía en torno a la eucaristía: Juan de Arfe y su obra: la custodia monumental de Valladolid. Valladolid: Ayuntamiento de Valladolid e Instituto de Historia “Simancas”.
Andrés González, Patricia. 2015a. “«Hieroglificos y empresas» en la custodia hispalense de Juan de Arfe”. Laboratorio de Arte: Revista del Departamento de Historia del Arte 27: 113-132. DOI: https://doi.org/10.12795/LA.2015.i27.06
Andrés González, Patricia. 2015b. “Juan de Arfe y su idea de custodia procesional: una maqueta de madera inédita en la catedral de León”. De arte. Revista de Historia del Arte 15: 54-63. DOI: https://doi.org/10.18002/da.v0i14.1525
Andrés González, Patricia. 2018. “«Se regaron todas las calles y se adornaron con colgaduras riquísimas»: los tapices en la festividad del Corpus”, en Magnificencia y arte: devenir de los tapices en la historia, 155-168, dir. Miguel Ángel Zalama Rodríguez y coord. Jesús Félix Pascual Molina y María José Martínez Ruiz. Madrid: Trea.
Andrés Ordax, Salvador. 2003. “La Eucaristía en el arte”. En Corpus, historia de una Presencia, 35-51.Toledo: Instituto Teológico San Ildefonso.
Angulo Íñiguez, Diego. 1925. La orfebrería en Sevilla. Sevilla. Tip. M. Carmona.
Antolín, F. 1989. “Don Álvaro de Mendoza”. Teresa de Jesús, 42: 9-13.
Antón, Francisco, 1904. Estudio sobre el coro de la catedral de Zamora. Zamora: Est. tip. de San José.
Arfe y Villafañe, Juan [1585]. 1979. Varia conmensuración. Estudio preliminar de Francisco Íñiguez. Valencia: Ediciones Albatros, 1979.
Arfe y Villafañe, Juan. 1864. Descripción de la traza y ornato de la custodia de plata de la Sancta Iglesia de Sevilla. El arte en España 3: 174-196.
Arnáez, Esmeralda. 1983. Orfebrería religiosa en la provincia de Segovia hasta 1700. Madrid: s.n.
Ayuso Mañoso, Carlos Javier. 1987. Las iconografías de la Custodia de la Catedral de Ávila. Estudio bíblico-litúrgico, (sin publicar)
Ayuso Mañoso, Carlos Javier. 2003. “La custodia procesional de Ávila, de Juan de Arfe (1571)”. En Religiosidad y ceremonias en torno a la eucaristía: actas del simposium (1/4-IX-2003), coord. Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla, 803-838. San Lorenzo de El Escorial: Ediciones escurialenses.
Barrón García, Aurelio. 1994. “Juan de Arfe en Burgos”. Burgense: collectanea científica 35, 1: 249-278.
Barrón García, Aurelio. 1995.“Lesmes Fernández del Moral, platero y ensayador mayor”. Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar. LIX-LX: 5-36.
Barrón García, Aurelio. La época dorada de la platería burgalesa. 1400-1600. Burgos: Junta de Castilla y León y Diputación Provincial de Burgos.
Bernardet y Valcázar. 1890. Descripción de las principales custodias de España. Cádiz: Imprenta de la Revista Médica, de D. Federico Joly.
Blázquez Chamorro, Julián. 1999. “Custodia de Asiento de Ávila”. En La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, 312-315. Catálogo de exposición comisariada por Antonio Casaseca Casaseca. Valladolid: Junta de Castilla y León.
Blázquez Chamorro, Julián. 2003. La platería de la catedral de Ávila. Ávila: Cabildo Catedral de Ávila.
Brasas Egido, José Carlos. 1980. La platería vallisoletana y su difusión. Valladolid: Instituto de Historia “Simancas”.
Brasas Egido, José Carlos. 1982. La platería palentina. Palencia: Diputación Provincial de Palencia.
Brasas Egido, José Carlos. 1999. “Diócesis de Palencia”. En La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, 190-202. Catálogo de exposición comisariada por Antonio Casaseca Casaseca. Valladolid: Junta de Castilla y León.
Brasas Egido, José Carlos. 2004. “Juan de Arfe en Valladolid”. Centenario de la muerte de Juan de Arfe (1603-2003), coord. María Jesús Sanz, 67-92. Sevilla.
Campos Sánchez-Bordona, María Dolores, Eduardo Carrero Santamaría, Ana Suárez González, y María Dolores Teijeira Pablos. 2013. Librerías catedralicias. Un espacio del saber en la Edad media y moderna, Santiago de Compostela – León: Universidad de Santiago de Compostela - Universidad de León.
Ceán Bermúdez, Juan Agustín [1800]. 2001. Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España. Madrid: Akal.
Centenario de la muerte de Juan de Arfe (1603-2003). 2004. Coordinado por María Jesús Sanz. Sevilla.
Cruz Valdovinos, José Manuel. 1977. “La custodia de Juan de Arfe del Museo de Santa Cruz de Toledo”. Archivo Español de Arte. L, 197: 9-28.
Cruz Valdovinos, José Manuel. 1983. “El platero Juan de Arfe Villafañe “. Iberjoya 3-22.
Cruz Vaquero, Antonio de la. 1993. La custodia del Corpus de Ávila. Ávila: Institución Gran Duque de Alba.
Egido, Teófanes. 2005. “Don Álvaro de Mendoza (1560-1577), Maridíaz y la reforma teresiana”. En Historia de las diócesis españolas. Iglesias de Ávila, Salamanca y Ciudad Rodrigo, 72-78. Madrid: BAC. 18.
Erro e Irigoyen, Casimiro. 1982. “Nuestro grabado”. Zamora ilustrada, II, 6.
García Álvarez, Pedro, 2001. “Traza de la custodia y varal de la Catedral de Zamora”. Remembranza, 661-662. Valladolid: Fundación Las Edades del Hombre.
García Chico, Esteban. 1946-1947. “La custodia de la catedral de Palencia”. Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología 13: 133-137.
García López, David. 2002. “De «platero» a «escultor y arquitecto de plata y oro»: Juan de Arfe y la teoría artística”. Estudios de platería. San Eloy 2002: 127-142.
García Martín, María Josefa. 1941-1942. “Juan de Arfe y la custodia de Ávila”. Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología 8: 257-258.
García Mogollón, Florencio Javier. 1987. La orfebrería religiosa en la diócesis de Coria. (Siglos XIII-XIX). Cáceres: Universidad de Extremadura.
Garnacho, Tomás M.ª. 1878. Breve notica de algunas antigüedades de la ciudad y provincia de Zamora. Zamora: Imprenta de José Gutiérrez.
Gascón de Gotor, Anselmo. 1916. El Corpus Christi y las custodias procesionales en España. Barcelona.
Giner de los Ríos, Francisco. 1892. “Las custodias de nuestras iglesias”. Estudios sobre artes industriales. Madrid: Librería de José Jorro.
Gómez-Moreno, Manuel, 1927. Catálogo Monumental de España. Provincia de Zamora (1903-1905), Madrid: Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes.
Gómez-Moreno, Manuel. 1967. Catálogo Monumental de España. Provincia de Salamanca. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Heras Hernández, David de las. 1973. Catálogo Artístico-Monumental y Arqueológico de la Diócesis de Zamora. Zamora: s.n.
Heredia Moreno, Mª del Carmen. 2003. “Juan de Arfe Villafañe y Sebastiano Serlio”. Archivo Español de Arte, 76: 371-388. DOI: https://doi.org/10.3989/aearte.2003.v76.i304.264
Heredia Moreno, Mª del Carmen. 2005a. “Juan de Arfe y Villafañe, tratadista de arquitectura y arquitecto de plata labrada”. Estudios de platería: San Eloy 2005: 193-212.
Heredia Moreno, Mª del Carmen. 2005b. “Sobre las fuentes europeas de Juan de Arfe y Villafañe”. En El arte foráneo en España. Presencia e influencia. 301-318 coord. Miguel Cabañas. Madrid: Instituto de Historia CSIC.
Heredia Moreno, Mª del Carmen. 2006. “La fortuna crítica de Juan de Arfe y Villafañe”. Boletín español de Arte LXXIX 315: 307-332. DOI: https://doi.org/10.3989/aearte.2006.v79.i315.76
Hernández Perera, Jesús. 1977. “La custodia de la catedral de Badajoz”. En Actas del I Congreso de Historia del Arte. Trujillo.
Hernández Vegas, Mateo [1935]. 1982. Ciudad Rodrigo. La catedral y la ciudad (1935). Salamanca: Edición facsímil de Gráficas Cervantes.
Hernmarck, Carl. 1987. Custodias procesionales en España. Madrid: Ministerio de Cultura.
Herráez Ortega, María Victoria. 1988. Enrique de Arfe y la orfebrería gótica en León. León: Universidad de León.
Íñiguez, Francisco. 1979. Estudio preliminar. En Varia conmensuración de Arfe y Villafañe, Juan [1585]. Valencia: Ediciones Albatros.
Justi, C. 1908 “Die Goldschmiedefamilie der Arphe”, Miscellaneen aus drei jahrhunderten Spanischen Kunstlebens, I: 269-290. Traducido por E. Ovejero. 1913. “Estudio sobre la familia de los Arfe”. Estudios de Arte Español, I: 231-251.
Kawamura, Yayoi. 1990. “Los cetros de Enrique de Arfe de la catedral de Oviedo”. Liño 9: 61-75.
Llamazares Rodríguez, Fernando. 2000. “Custodia de esmeraldas”. Encrucijadas, Las Edades del Hombre de Astorga, 443-444. Valladolid: Fundación Las Edades del Hombre.
Llamazares Rodríguez, Fernando. 2002. “Orfebrería eucarística: la custodia procesional en España”. En La fiesta del Corpus Christi, coord. Gerardo Fernández Juárez y Fernando Martínez Gil, 123-155. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Llamazares, Fernando. 2012-2013. “Enrique de Arfe. La custodia de la catedral de León, la de Sahagún, y su criado el platero Fernand o Hernand González”. Norba. Revista de Arte. XXXII-XXXIII: 85-106.
Lleó, Vicente. 1975. Arte y espectáculo: La fiesta del Corpus Christi en la Sevilla de los siglos XVI y XVII. Sevilla: s.n.
Lobato Fernández, Abel. 2012. Promoción artística, cultura y mentalidad de un obispo asturicense: don Francisco Javier Sánchez de Cabezón y Tejada (1684-1767), Trabajo de Fin de Máster, Universidad de Cantabria, 2012 https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/1482/Lobato%20Fernández%2C%20Abel.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Maldonado Nieto, M.ª Teresa. 1986. “La cruz metropolitana de la catedral de Burgos y un nuevo aspecto en la obra de Juan de Arfe”. Archivo español de arte LIX, 235: 304-319.
Martí Y Monsó, José. 1907. “Pleitos de artistas: Juan de Arfe y el pendón de los plateros de Burgos”. Boletín de la Sociedad Castellana de Excursiones V, 56: 189-196 y 57: 208-211.
Martín Ribes, José. 1983. Custodia procesional de Arfe. Córdoba; Caja Provincial de Ahorros.
Morales, Ambrosio de [1765]. 1977. Viaje a los Reinos de León y Galicia y Principado de Asturias. Edición facsímil, Oviedo: Biblioteca Popular Asturiana.
Navarro Talegón, José. 1999a. “Diócesis de Zamora”. En La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, 286-291. Catálogo de exposición comisariada por Antonio Casaseca Casaseca. Valladolid: Junta de Castilla y León.
Navarro Talegón. José. 1999b. Custodia procesional de la Catedral de Zamora. En La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León. Catálogo de exposición comisariada por Antonio Casaseca Casaseca, 289-303. Valladolid: Junta de Castilla y León.
Navarro Talegón, José. 2001 “Custodia de asiento”. En Remenbranza, 662-665. Zamora: Fundación las Edades del Hombre.
Steggink Otger. 2006. “Registro biográfico y geográfico”. En Obras completas de Santa Teresa, 1022-1023. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos (BAC).
Orbaneja, María del Carmen. 1932-1933, “Papeletas de orfebrería castellana. La custodia de la Catedral de Valladolid”. Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología I, 2: 227-246.
Orbaneja, María del Carmen. 1933-1934. “Papeletas de orfebrería castellana: la custodia de la Catedral de Palencia”. Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología II, 3: 393-400.
Palomero Páramo, Jesús. 1985. “La platería en la catedral de Sevilla”. En La catedral de Sevilla, 575-875. Sevilla.
Panero Cuevas, Francisco Javier. 1995. El Retablo de la Catedral Vieja: y la pintura gótica internacional en Salamanca. Salamanca: Centro de Estudios Salmantinos.
Pérez Galdós, Benito. 2004. La incógnita; Realidad. Edición de Francisco Caudet. Madrid.
Pérez Hernández, Manuel. 1999. La platería de la ciudad de Zamora. Zamora: Instituto de Estudios Zamoranos “Florián de Ocampo”.
Pérez Hernández, Manuel. 1999. “Custodia de asiento”. En La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, 289-303. Catálogo de exposición comisariada por Antonio Casaseca Casaseca. Valladolid: Junta de Castilla y León.
Pérez Hernández, Manuel. 2006. “Las artes del objeto. La platería en la catedral de Ciudad Rodrigo”. En La catedral de Ciudad Rodrigo. Visiones y revisiones, ed. Eduardo Azofra, 389. Salamanca: Diputación de Salamanca.
Pérez Hernández, Manuel y Sánchez Sánchez, David. 2017. “Juan de Arfe y la custodia de la Catedral de Ávila. Nuevos datos”, BSAA arte, 83: 153-176. DOI: https://doi.org/10.24197/bsaaa.83.2017.153-176 DOI: https://doi.org/10.24197/bsaaa.83.2017.153-176
Ponz, Antonio, Viaje de España, tomo 11, 1783.
Quadrado, José M.ª. [1861], 1990. Recuerdos y bellezas de España, Zamora. Edición facsímil. Salamanca.
Ramos de Castro, Guadalupe. 1982. La catedral de Zamora. Zamora: Fundación Ramón de Castro.
Rivas Carmona, Jesús. 2002. “Los tesoros catedralicios y la significación de la custodia procesional. La aportación de los siglos XVII y XVIII”. Littera scripta in honorem Prof. Lope Pascual Martínez, 892-917. Murcia.
Rivera de las Heras, José Ángel. 2011. La custodia procesional de la catedral de Zamora. Zamora: Imprenta Jambrina.
Rivera de las Heras, José Ángel. 2017. “El obispo Diego Meléndez de Valdés, promotor artístico en Roma y Zamora en torno a 1500”. Anthologica annua 64: 51-103.
Rodríguez G. de Ceballos, Alfonso. 1979. “Los plateros del siglo XVIII Manuel y Luis García Crespo y su obra en tierras de León”. En Notas para el estudio del arte en León. Tierras De León, coord. Cristina Rodicio. XIX, 34-35 y 59-71.
Rodríguez, Raimundo. 1951. “Enrique de Arfe en la catedral de León”, Archivos leoneses 10: 131-153.
Rosell y Torres, Isidoro. 1877. “La custodia de la catedral de Sevilla”. Museo español de antigüedades VIII: 1-32.
Sáez González, Manuela. 2005. “Notas adicionales a la biografía de Juan de Arfe y a la custodia de Ávila”. Estudios de platería: San Eloy 2005, 481-486.
Sánchez Cantón, Francisco Javier. 1920. Los Arfes: escultores de plata y oro (1501-1603). Madrid: Saturnino Calleja.
Sanz Serrano, M.ª Jesús, Juan de Arfe y Villafañe y la custodia de Sevilla.Sevilla, 1978.
Sanz Serrano, M.ª Jesús. 2000. La custodia procesional. Enrique de Arfe y su escuela. Córdoba: Caja Sur.
Sanz, Hilario. 1969. “La custodia de la catedral de Segovia”. Estudios segovianos XXI: 341-353.
Sentenach, Narciso. 1909. Bosquejo histórico sobre la orfebrería española. Madrid: Imprenta de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.
Sobrino Chomón, Tomás. 1997. San José de Ávila: historia de su fundación. Ávila: Institución Gran Duque de Alba. Sobrino Chomón, Tomás. 2000. "El pontificado abulense de don Alvaro de Mendoza”. Cuadernos abulenses 29: 173-190.
Sobrino Chomón, Tomás. 2005. "La Iglesia de Ávila. Edad Moderna”. En Historia de las diócesis españolas, 72-77. Madrid: BAC. 18.
Teijeira Pablos, M.ª Dolores. 2015.“«Aziendo presbiterio mui capaz». El «modo español» y el traslado de coros góticos en la España moderna”. En Choir stalls in architecture and architecture in choir stalls, coord. Fernando Villaseñor Sebastián, María Dolores Teijeira Pablos, Welleda Muller y Frédéric Billiet, 1-27. Cambridge Scholars Publishing.
Teijeira Pablos, M.ª Dolores M.ª Victoria Herráez Ortega. “Introducción. Los prelados bajomedievales y su patronazgo artístico en contexto”. Anuario de Estudios Medievales. 51/1: 29-72. https://doi.org/10.3989/aem.2021.51.1.01. DOI: https://doi.org/10.3989/aem.2021.51.1.01
Torre Farfán, Pedro de la. 1669. Descripción panegírica de la custodia de la Sancta Iglesia Metropolitana y Patriarcal de la ciudad de Sevilla. Explicación exornada de sus símbolos, notas y hieroglificos, assi lo que la illustran antiguos como los que la perfeccionan modernos, mss.
Trens, Manuel. 1952. Las custodias españolas. Barcelona: Editorial Litúrgica Española.
Zaragoza Pascual, Ernesto. 1995. “Testamentaria inédita de don Alonso de Valdivieso, obispo de León (†1500)”. Archivos Leoneses 97-98: 193-244.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of articles accepted in the SARMENTAL.Estudios de Historia del Arte y Patrimonio journal retain the intellectual property rights over their works and grant the magazine permissions for their distribution and public communication, consenting to their publication under a license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. Authors are recommended to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages, repositories, etc.) respecting the conditions of this license and duly citing the original source.