A relief attributable to the Diego de Siloe’s “Italian Period” in the Museum of Fine Arts of Valencia
DOI:
https://doi.org/10.36443/sarmental.106Keywords:
Baptism of Christ, Diego de Siloe, Jerónimo Vich y Valterra, Renaissance sculpture, Relief, 16th centuryAbstract
An extraordinary marble relief by an unknown artist depicting the baptism of Christ in the Jordan is on display at the Museum of Fine Arts in Valencia. This paper attempts to attribute this work to Diego de Siloe, for which it is analysed stylistically by comparing it with other works of the artist. It is also hypothesised that the relief was commissioned to Siloe by Jerónimo Vich y Valterra, ambassador of Ferdinand the Catholic and Charles V in Rome, during the sculptor’s stay in Italy.
Downloads
Global Statistics ℹ️
|
82
Views
|
49
Downloads
|
|
131
Total
|
|
References
Arciniega García, Luis. 1999. “Santa María de la Murta (Alzira). Artífices, comitentes y la «damnatio memoriae» de D. Diego Vich”. En La orden de San Jerónimo y sus monasterios. Actas del simposium (I), 269-292. San Lorenzo de El Escorial: Real Centro Universitario Escorial-María Cristina.
Arias Martínez, Manuel. 2004. Museo Nacional de Escultura. La belleza renacentista. II. Valladolid: Ministerio de Cultura, Diputación de Valladolid y Amigos del Museo Nacional de Escultura.
Arias Martínez, Manuel. 2014. “Un nuevo Cristo a la columna de Diego de Siloe”. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción 49: 9-19. https://www.realacademiaconcepcion.net/index_files/boletin/bbaa49.pdf
Arias Martínez, Manuel. 2019a. “Relieves de alabastro en Castilla. Unicum y modelo seriado. Siloe, Berruguete, Juni”. Ars & Renovatio 7, 105-119. https://artedelrenacimiento.com/renovatio/index.php/ars_renovatio/article/view/5-Arias-Relieves-alabastro-Castilla
Arias Martínez, Manuel. 2019b. “Ecos hispanos de la Madonna Dudley o la vigencia de Donatello”. En Imbricaciones. Paradigmas, modelos y materialidad de las artes en la Europa habsbúrgica, eds. Matteo Mancini y Álvaro Pascual, 91-108. Madrid: Sílex.
Arias Martínez, Manuel. 2022a. “San Juan Bautista”. En Otro Renacimiento. Artistas españoles en Nápoles a comienzos del Cinquecento, eds. Andrea Zezza y Riccardo Naldi, 304-307. Madrid: Museo Nacional del Prado.
Arias Martínez, Manuel. 2022b. “San Miguel Arcángel”. En Otro Renacimiento. Artistas españoles en Nápoles a comienzos del Cinquecento, eds. Andrea Zezza y Riccardo Naldi, 314-316. Madrid: Museo Nacional del Prado.
Benito Doménech, Fernando. 1988. “Sobre la influencia de Sebastiano del Piombo en España. A propósito de dos cuadros suyos en el Museo del Prado”. Boletín del Museo del Prado 9, 25: 5-28. https://www.museodelprado.es/aprende/boletin/sobre-la-influencia-de-sebastiano-del-piombo-en/cac94aa1-ae7a-45b6-8e9f-5eda50a471c1
Benito Doménech, Fernando. 1993. “Fuentes icónicas empleadas por Vicente Macip y Joan de Joanes en sus cuadros del Prado y otras pinturas”. Boletín del Museo del Prado 14, 32: 11-24. https://www.museodelprado.es/aprende/boletin/fuentes-iconicas-empleadas-por-vicente-macip-y/96810e22-bdd4-4717-99b1-ec8cfd3d92b1
Benito Doménech, Fernando. 1998. “Los Hernandos. Pintores hispanos del entorno de Leonardo”. En Los Hernandos. Pintores hispanos del entorno de Leonardo, coords. Fernando Benito, José Gómez y Vicente Samper, 21-42. Valencia: Generalitat Valenciana.
Benito Doménech, Fernando. 2000. “Memoria histórica y gráfica del Patio del Palacio del Embajador Vich”, en El patio del palacio del embajador Vich. Elementos para su recuperación, coord. Fernando Benito, 19-46. Valencia: Generalitat Valenciana.
Benito Doménech, Fernando. 2003. “Bautismo de Cristo”. En Museu de Belles Arts de València. Obra selecta, dir. Fernando Benito, 98-99. Valencia: Generalitat Valenciana.
Benito Doménech, Fernando. 2004. “Bautismo de Cristo”. En Los Reyes Católicos y la monarquía de España, coord. Lucía Vallejo, 454. Valencia: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales.
Bérchez Gómez, Joaquín. 1982. “El Palau de l’Ambaixador Vic de València”. Debats 1: 44-49.
Bérchez Gómez, Joaquín. 2000. “Consideraciones sobre la casa del Embajador Vich en Valencia”. En Historia de la ciudad. I. Recorrido histórico por la arquitectura y el urbanismo de la ciudad de Valencia, eds. Sonia Dauksis y Francisco Taberner, 116-129. Valencia: Colegio Oficial de Arquitectos de la Comunidad Valenciana.
Brines i Blasco, Joan y Carmen Pérez Aparicio. 2001-2002. “A l’ombra de la monarquia. Esplendor i ocàs de la família Vic”. Saitabi 51-52: 285-313. https://turia.uv.es/index.php/saitabi/article/view/6143
Carbonell Buades, Marià. 1996. “El Mediterráneo cercano. Juan Vich y Manrique (1530-1611) y algunos intercambios artísticos entre Valencia y Mallorca”. En El Mediterráneo y el Arte Español. Actas del XI Congreso del Comité Español de Historia del Arte, 134-139. Valencia: Comité Español de Historia del Arte. https://arteceha.es/wp-content/uploads/Actas/11-valencia-compressed.pdf
Clopés Burgos, Juan José. 2023. “«Este proçeso no tiene dueño ni se sabe quyo es». Diego de Siloe y Bartolomé Ordóñez en Roma en 1511”. Estudios Mirandeses 39: 97-192.
Estella Marcos, Margarita. 1995. La imaginería de los retablos de la capilla del Condestable de la catedral de Burgos. Burgos: Asociación de Amigos de la Catedral.
Fornells Angelats, Montserrat. 1995. La Universidad de Oñati y el Renacimiento. San Sebastián: Diputación Foral de Gipuzkoa.
Gómez-Ferrer Lozano, Mercedes. 2009. “El cardenal Guillem Ramón de Vich y las relaciones entre Roma y Valencia a comienzos del siglo XVI”. En Les cardinaux de la Renaissance et la modernité artistique, ed. Frédérique Lemerle, 197-216. Lille: Institut de Recherches Historiques du Septentrion. DOI: https://doi.org/10.4000/books.irhis.231
Gómez-Ferrer Lozano, Mercedes. 2024. “Devoción y piedad. Sebastiano del Piombo y el Tríptico de don Jerónimo de Vich y Valterra en Valencia”. Goya 387: 197-211.
Gómez-Moreno Martínez, Manuel. 1941. Las águilas del Renacimiento español. Bartolomé Ordóñez, Diego Silóee, Pedro Machuca, Alonso Berruguete. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Gómez-Moreno Martínez, Manuel. 1963. Diego Siloe. Homenaje en el IV centenario de su muerte. Granada: Universidad de Granada.
Hernández Redondo, José Ignacio. 2000-2001. “Diego de Siloe, aprendiz destacado en el taller de Felipe Bigarny”. Locvs amoenus 5: 101-116. https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v5-hernandez DOI: https://doi.org/10.5565/rev/locus.105
Hoyos Alonso, Julián. 2024. “Piedad”. En Hospitalitas. Las Edades del Hombre. Villafranca del Bierzo, coord. Miguel Ángel González, 282-283. Valladolid: Fundación Las Edades del Hombre.
Marías Franco, Fernando. 1998. “El Renacimiento «a la castellana» en el País Vasco. Concesiones locales y resistencias a «lo antiguo». Ondare 17: 17-31. https://www.eusko-ikaskuntza.eus/es/publicaciones/el-renacimiento-a-la-castellana-en-el-pais-vasco-concesiones-locales-y-resistencias-a-lo-antiguo/art-9467/#
Martín González, J. José. 1987. “La escultura del Renacimiento”. En Historia del Arte Valenciano. 3. El Renacimiento, coord. Vicente Aguilera, 159-179. Valencia: Consorci d’Editors Valencians.
Morera, Juan Bautista. 1995. Historia de la fundación del Monasterio del valle de Miralles y hallazgo y maravillas de la Santíssima Ymágen de Ntra. Sra. de la Murta. Año 1773. Alcira: Ajuntament d’Alzira.
Naldi, Riccardo. 2002. Andrea Ferrucci. Marmi gentili tra la Toscana e Napoli. Nápoles: Electa.
Naldi, Riccardo. 2018. Magnificence of marble. Bartolomé Ordóñez and Diego de Siloe. Sculpture of the Renaissance in Naples. Múnich: Hirmer.
Navarrete Prieto, Benito. 2018. “I disegni spagnoli del XVI secolo. Problemi di definizione, attribuzione e identità”. En Spagna e Italia in dialogo nell’Europa del Cinquecento, coords. Marzia Faietti, Corinna T. Gallori y Tommaso Mozzati, 59-79. Florencia: Giunti y Firenze Musei.
Payo Hernanz, René Jesús. 2011. “Cristo muerto sostenido por ángeles”. En Passio. Las Edades del Hombre. Medina del Campo y Medina de Rioseco, coord. Óscar Robledo, 344-345. León: Fundación Las Edades del Hombre.
Payo Hernanz, René Jesús. 2019. “San Miguel Arcángel”. En Angeli. Las Edades del Hombre. Lerma, coord. Juan Álvarez, 178-179. Valladolid: Fundación Las Edades del Hombre.
Plaza Santiago, Francisco Javier de la. 2014. “San Juan Bautista”. En Eucharistia. Las Edades del Hombre. Aranda de Duero, coord. Juan Álvarez, 224-225. Valladolid: Fundación Las Edades del Hombre.
Réau, Louis. 2000. Iconografía del arte cristiano. Iconografía de la Biblia. Nuevo Testamento. Tomo 1. Volumen 2. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Redondo Cantera, María José. 2017. “La obra burgalesa de Diego Siloe (1519-1528)”. En Napoli e la Spagna nel Cinquecento. Le opere, gli artisti, la storiografia, coord. Letizia Gaeta, 45-91. Galatina: Mario Congredo Editore.
Speranza, Fabio. 1998-1999. “La Sagrada Familia de Diego de Siloe”. Boletín del Museo Nacional de Escultura 3: 15-17.
Terrateig, Barón de. 1944. Don Jerónimo Vich, barón de Llaurí, embajador en Roma (1507-1521). Discurso leído en el acto de su recepción por el ilustrísimo señor barón de Terrateig. Valencia: Academia de Cultura Valenciana.
Terrateig, Barón de. 1958. “La embajada de España en Roma en los comienzos del reinado de Carlos V (1516-1519)”. Anales del Centro de Cultura Valenciana 42: 119-210.
Terrateig, Barón de. 1963. Política en Italia del Rey Católico 1507-1516. Correspondencia inédita con el embajador Vich. Madrid: Imprenta Clásica Española.
VV. AA. 1999. Recuperando nuestro patrimonio. Museu de Belles Arts de València. Valencia: Generalitat Valenciana.
Wethey, Harold E. 1943. “The early works of Bartolomé Ordóñez and Diego de Siloe”. The Art Bulletin 25, 4: 325-345. DOI: https://doi.org/10.1080/00043079.1943.11409213
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of articles accepted in the SARMENTAL.Estudios de Historia del Arte y Patrimonio journal retain the intellectual property rights over their works and grant the magazine permissions for their distribution and public communication, consenting to their publication under a license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. Authors are recommended to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages, repositories, etc.) respecting the conditions of this license and duly citing the original source.





