The bishop Fray Juan Álvarez de Toledo:
Patronage and legacy in the Cathedral of Burgos
DOI:
https://doi.org/10.36443/sarmental.102Keywords:
Juan Álvarez de Toledo, Cathedral of Burgos, episcopal heraldry, Lantern tower, Roman Inquisition, Valverde de Amusco, De la Quadra, Archbishop's Palace of BurgosAbstract
This article examines Fray Juan Álvarez de Toledo’s (1488–1557) legacy in Burgos cathedral,
focusing on its impact on sculpture and episcopal heraldry. It analyzes documentary evidence of
his contributions, the damage sustained by the structure (the 1642 hurricane, the 1644 fire, and
the destruction of Burgos castle in 1813), and the loss of elements such as the coats of arms from
the now-demolished archbishop’s palace, dismantled in 1917. The provenance of his best-known
portrait is also discussed. The study offers a comprehensive view of his legacy in the cathedral’s
heritage.
Downloads
Global Statistics ℹ️
|
22
Views
|
18
Downloads
|
|
40
Total
|
|
References
Agapito y Revilla, Juan. 1922. “El escultor Juan Picardo. Un artista castellano del siglo
XVI poco conocido”. Boletín de la Sociedad Española de Excursiones 30 (3): 153–160.
https://ddd.uab.cat/pub/bolsocespexc/bolsocespexc_a1922m9v30t3.pdf (consultado el 4
de julio de 2025)
Archivo Histórico de la Catedral de Burgos (AHCB). Libros de Actas Capitulares y
Libros de Fábrica. Sig. RR-38 a RR-49, LIB-21, LIB-49, LIB-61, LIB-101, V-13-2,
V-51. Años 1506–1550.
Alonso Abad, María Pilar. 2016. “Recuperación de algunas de las más notables vidrieras
de la Catedral de Burgos”. Boletín de la Institución Fernán González 233: 341-372.
https://riubu.ubu.es/bitstream/10259.4/2399/1/0211_8998_n233_p341-372.pdf (consultado
el 6 de julio de 2025)
Alonso Ruiz, Begoña, María Cruz de Carlos Varona y Felipe Pereda Espeso. Patronos y
coleccionistas. Los condestables de Castilla y el arte (siglos XV–XVII). Valladolid:
Universidad de Valladolid, Secretariado de Publicaciones, 2005.
Bosarte, Isidoro. 1804. Viage artistico a varios pueblos de España, con el juicio de las
Obras de las tres nobles artes que en ellos existen, y épocas a que pertenecen. Viaje a
Segovia, Valladolid y Burgos, vol. 1, Madrid: Imprenta Real.
Carrero Santamaría, Eduardo. 1997. “Restauración monumental y opinión pública:
Vicente Lampérez en los claustros de la catedral de Burgos”, Locus Amoenus 3: 161-
https://www.raco.cat/index.php/Locus/article/download/23443/23285 (consultado
el 5 de julio de 2025).
Ceán Bermúdez, Juan A. 1800. Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las
bellas artes en España. Vol. 2. Madrid: Imprenta de la Viuda de Ibarra.
Fuentes Rebollo, Isabel. 2004. “Vigarny, Picardo y el retablo de la Colegiata de Valpuesta
(Burgos)”. Boletín del Museo Nacional de Escultura, 8: 7-14. https://dialnet.unirioja.
es/servlet/articulo?codigo=2062704 (consultado el 6 de julio de 2025)
García Chico, Esteban. 1957. “Los grandes imagineros de Castilla: Juan Picardo”. Boletín del
Seminario de Estudios de Arte y Arqueología 23: 41-53. https://uvadoc.uva.es/bitstream/
handle/10324/28740/BSAA-1957-23-JuanPicardo.pdf (consultado el 6 de julio de 2025)
García Rámila, Ismael. 1958. El Instituto Nacional de Enseñanza Media Cardenal López
de Mendoza de Burgos. Burgos: Diputación Provincial de Burgos.
Gregorio XIII. 1863. “Universis orbis”. En Bullarum, diplomatum et privilegiorum sanctorum
Romanorum pontificum. Taurinensis editio, vol. 8, ed. Seb. Franco et al., 103–
Turín: Ex Typographia Seb. Franco et Henrico Dalmazzo. https://books.google.
it/books?id=7ccFZbjT56UC&pg=PA103 (consultado el 5 de julio de 2025).
Gutiérrez Baños, Fernando. 2021. “Microcosmos de la fe en torno a la pintura gótica de
la catedral de Burgos: las capillas de San Juan Bautista y de los Santos Reyes”, En
El mundo de las catedrales. Pasado, presente y futuro, coord. José Luis Barriocanal
Gómez, Santiago del Cura Elena, René Jesús Payo Hernanz y Carlos Izquierdo Yusta,
–131. Burgos: Fundación VIII Centenario de la Catedral. https://uvadoc.uva.es/
bitstream/handle/10324/68882/Burgos_VIII_Centenario.PDF?sequence=1
Gutiérrez Pastor, Ismael. 1995-1996. “Nicolás Antonio de la Cuadra y la difusión de la pintura DOI: https://doi.org/10.15366/anuario1996.8.007
barroca cortesana en Vizcaya”. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte,
-8: 113. https://repositorio.uam.es/handle/10486/887 (consultado el 10 de julio de 2025)
Ibáñez Pérez, Alberto C. 1976. “Pero de Colindres y el retablo mayor de Santibañez Zarzaguda
(Burgos)”. Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología 42: 275-290. https://
dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2700788 (consultado el 4 de julio de 2025)
Jorgensen Mínguez, Víctor. 2022. La Catedral Invisible. Una expedición por los espacios
ocultos de la Catedral de Burgos. Trabajo Fin de Grado. Universidad Politécnica de
Madrid. https://oa.upm.es/70246/1/TFG_Victor_Jorgensen_Minguez.pdf (consultado
el 7 de julio de 2025)
Lampérez, Vicente. 1917. La catedral de Burgos: cuarenta y ocho ilustraciones.
Barcelona: H. de J. Thomas. https://bibliotecadigital.jcyl.es/es/catalogo_imagenes/
grupo.do?path=10116963 (consultado el 5 de julio de 2025)
López Caparroso, Juan. 1615. Quarta parte de la Historia general de Santo Domingo y de
su Orden de Predicadores. Valladolid: Francisco Fernández de Córdoba.
Martínez Casado, Alberto. 2025. “Fray Juan Álvarez de Toledo”. Dominicos. https://
www.dominicos.org/quienessomos/grandesfiguras/juanalvarezdetoledo/ (consultado
el 25 de febrero de 2025).
Martínez y Sanz, Manuel. 1866. Historia del templo catedral de Burgos escrita con arreglo
a documentos de su archivo. Burgos: Imprenta de don Anselmo Revilla.
Matesanz del Barrio, José. 2022. “Santa Ana triple. Retablo de Santa Ana en la capilla
del Condestable y doña Mencía. Catedral de Burgos”. Pieza Destacada. Cátedra de
Estudios del Patrimonio Alberto C. Ibáñez. https://catedrapatrimonioubu.com/project/
retablo-de-santa-ana-en-la-capilla-del-condestable-y-dona-mencia-catedral-de-burgos/
(consultado el 6 de julio de 2024)
Monje, Ramón. 1843. Manual de Viajero en la Catedral de Burgos. Burgos, imprenta Arnaiz.
https://books.google.es/books?id=EidkAAAAcAAJ (consultado el 6 de julio de 2024)
Oliver-Copons, Eduardo. 1893. El Castillo de Burgos. Barcelona. Imprenta de Henruch y
Compañía en comandita. https://books.google.es/books?id=O55NAAAAMAAJ (consultado
el 6 de julio de 2025)
Orcajo, Pedro. 1856. Historia de la Catedral de Burgos: dividida en dos partes. Burgos:
Imprenta de Cariñena y Jiménez.
Payo Hernanz, René Jesús y José Matesanz del Barrio. 2013. El cimborrio de la Catedral
de Burgos: historia, imagen y símbolo. Burgos: Institución Fernán González, Real
Academia Burgense de Historia y Bellas Artes.
Payo Hernanz, René Jesús. 2020. Arquitectura en Castilla en los años centrales del siglo
XVI: Juan de Vallejo, entre el Gótico y el Renacimiento. Burgos: Institución Fernán
González, Real Academia Burgense de Historia y Bellas Artes. Disponible en: http://
hdl.handle.net/10259/8422 (consultado el 6 de julio de 2025).
Porras Gil, Concepción. 1997. “El colegio de San Nicolás en Burgos: reflexiones a su estudio”.
Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología 63: 349-358. https://
dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/67598.pdf (consultado el 6 de julio de 2025).
Rojas Bustamante, Juan Pablo. 2019. “Fray Juan Álvarez de Toledo y el programa humanista
de la fachada de la iglesia de San Esteban de Salamanca”. En Humanistas, helenistas
y hebraístas en la Europa de Carlos V, coords. Miguel Anxo Pena González e
Inmaculada Delgado Jara, 381-409. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca,
Servicio de Publicaciones.
Rojas Bustamante, Juan Pablo. 2023a. Imagen, discurso y memoria en el Convento de San DOI: https://doi.org/10.15581/007.32.023
Esteban de Salamanca. Tesis doctoral. Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.
es/handle/10366/149008 (consultado el 25 de julio de 2025)
Rojas Bustamante, Juan Pablo. 2023b. La Orden de Predicadores en Salamanca durante
la Baja Edad Media. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Sagredo, Diego de. 1541. Medidas del Romano. Lisboa: Luis Rodríguez librero del Rey.
Sojo y Lomba, Fermín. 1935. Los maestros canteros de Trasmiera. Madrid: Tipografía Huelves
y Compañía. https://centrodeestudiosmontaneses.com/wp-content/uploads/DOC_CEM/
BIBLIOTECA/EDICION_CEM/los_maestros_canteros_de_trasmiera_1935.pdf (consultado
el 6 de julio de 2025)
Zaparaín Yáñez, María José. 2016. “Las vidrieras de la Catedral de Burgos en la contemporaneidad.
El siglo XIX y los talleres europeos”. Boletín de la Institución Fernán González
: 215-237. https://riubu.ubu.es/bitstream/handle/10259/6303/0211_8998_n252_
p215-237.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (consultado el 6 de julio de 2025)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of articles accepted in the SARMENTAL.Estudios de Historia del Arte y Patrimonio journal retain the intellectual property rights over their works and grant the magazine permissions for their distribution and public communication, consenting to their publication under a license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. Authors are recommended to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages, repositories, etc.) respecting the conditions of this license and duly citing the original source.





