From La Ribera to La Montaña: the journey of a Castilian painter at the beginning of the Renaissance.
DOI:
https://doi.org/10.36443/sarmental.65Keywords:
Retable, Renaissance painting, Routes, Castile, Cantabria, Burgos, Ventosilla Master.Abstract
The first purpose of this article is to bring together a series of altarpieces made between 1520 and 1540 that are scattered over a wide area between Cantabria and Castile as the work of the same pictorial workshop. A second objective is to investigate the reasons why this collection has been studied in a fragmentary way or ignored. Finally, taking advantage of the collaboration on the same altarpiece between this master and a painter of the environment of the Maestro de Ventosilla, we will make a first approach to the necessary revision of the catalog of this anonymous master.
Downloads
References
Aramburu-Zabala, Miguel Ángel y Polo Sánchez, Julio. 1988. “Aportaciones al estudio de la pintura en Cantabria de los siglos XV al XVIII”. Altamira 47,161-190.
Aramburu-Zabala, Miguel Ángel. 1994. “El retablo de San Miguel de Rozas de Soba”. En El arte en Cantabria entre 1450 y 1550, 26-27. Santander: Universidad de Cantabria y Ayuntamiento de Laredo.
Baños Vallejo, Fernando. 1995. “La Istoria de San Mamés: Un ejemplo de ficción (Ms. 8 de la Biblioteca Menéndez Pelayo)”. En Medioevo y literatura. Actas del V Congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval, 301-310. Granada: Universidad de Granada.
Casado Soto, José Luis. 1986. Historia General De Cantabria V: Siglos XVI y XVII. Santander: Tantín.
Cofiño Fernández, Isabel. 2019. Patrimonio cultural de Cantabria: cien piezas artísticas singulares. Santander: Editorial Universidad de Cantabria. DOI: https://doi.org/10.22429/Euc2019.032
Díaz Padrón, Matías y Monereo Velasco, María Dolores. 1983. “El Maestro de Ventosilla: nuevas obras”. Archivo Español de Arte 56, 224: 355-376.
Díaz Padrón, Matías y Monereo Velasco, María Dolores. 1984. “Un retablo del Maestro de la Ventosilla inédito en los depósitos del Museo del Prado. Boletín del Museo del Prado 13, 57-63.
Fiz Fuertes, Irune. 2013. “Padilla: linaje y memoria de una familia castellana en la primera mitad del siglo XVI”. Alma Ars. Estudios de Arte e Historia en homenaje al Dr. Salvador Andrés Ordax, 297-304. Valladolid: Universidad de Valladolid.
Hernando Garrido, José Luis. 2003. “Notas sobre pintura del siglo XVI en la Ribera del Duero: párvulos hallazgos y otras apostillas”. Biblioteca: estudio e investigación 18, 317-355.
Ibáñez Pérez, Alberto C. y René J. Payo Hernanz. 2008. Del Gótico al Renacimiento: artistas burgaleses entre 1450 y 1600. Burgos: Caja Círculo.
Madoz, Pascual. 1999 [1845-1850]. Diccionario Geográfico Estadístico Histórico de Castilla y León Palencia. Valladolid: Ámbito.
Post, Chandler Rathfon. 1947. A History of Spanish Painting. Volume IX: The Beginning of the Renaissance in Castile and Leon. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Post, Chandler Rathfon. 1966. A History of Spanish Painting. Volume XIV: The Later Renaissance in Castile. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Riddick, Michael. 2021. “Metalwork in the ambit of Raphael. Toward an opus of Antonio di Paolo Fabbri, called Antonio da San Marino and a Lamentation by Cesarino di Francesco del Roscetto, called Cesarino da Perugia”. Renaissance Bronze, 26 de abril de 2021, https://renbronze.com/2021/04/26/metalwork-in-the-ambit-of-raphael/ (Consultado el 15 de septiembre de 2023)
Zamanillo Peral, Fernando. 1983. El retablo de San Miguel de Rozas de Soba. Historia y conservación. Santander: Caja de Ahorros de Santander.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of articles accepted in the SARMENTAL.Estudios de Historia del Arte y Patrimonio journal retain the intellectual property rights over their works and grant the magazine permissions for their distribution and public communication, consenting to their publication under a license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. Authors are recommended to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages, repositories, etc.) respecting the conditions of this license and duly citing the original source.