A nex work by Juan de Anchieta in Navarra. The carving of santa Catalina de Azcona
DOI:
https://doi.org/10.36443/sarmental.64Keywords:
Romanism, Juan de Anchieta, Saint Catherine, Andrés López del Valle, Mannerism, Carving, PolychromyAbstract
Having revealed the twenty obscure years of Juan de Anchieta's life as an apprentice and officer in Castile in the magnificent book by Vasallo Toranzo, the catalogue of his mature work has only been expanded in this century with a few specific attributions, mainly in Aragon and the Basque Country. His production in Navarre, his land of adoption, which seemed to have been completed, is now enriched with this proposal for a reasoned attribution of a carving of Saint Catherine of Alexandria, the former patron saint of the rural church of Ciriza, now in the parish of Azcona.
Downloads
References
Andrés Ordax, Salvador. 1977. “El retablo de Anchieta en Moneo (Burgos)”. Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 43 (1977), 437-444.
Ansón Navarro, Arturo. 2007. El entorno del convento del Carmen de Zaragoza. Una reconstrucción histórica y artística, siglos XIII al XX. Zaragoza: Elazar ediciones.
Arias Martínez, Manuel. “San Onofre”. 2015. En MUSEO NACIONAL DE ESCULTURA. Museo Nacional de Escultura: colección, 164-165.
Azcona, Tarsicio de. 2011. Azcona. el pueblo, su parroquia y sus ermitas. Pamplona: Lamiñarra.
Barrón García, Aurelio. 1996. “Los escultores Rodrigo y Martín de la Haya”. Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 66, 16-17.
Bartolomé García, Fernando Rufino. 2002. La policromía barroca en Álava. Vitoria: Diputación Foral de Álava.
Bartolomé García, Fernando Rufino y Calvo García, Laura. 2019. El retablo mayor de Santa Catalina de Lizartza (Gipuzkoa). Bilbao: Servicio de publicaciones de la Universidad del País Vasco.
Cabezudo Astráin, José. 1957. “Iglesia de Santa María de Tafalla”. Príncipe de Viana, 67-68: 421-450.
Echeverría Goñi, Pedro Luis y Fernández Gracia, Ricardo. 1991. “El imaginero fray Juan de Beauves”, Príncipe de Viana, 12: 161-170.
Echeverría Goñi, Pedro Luis. 1990. Policromía del Renacimiento en Navarra. Pamplona: Gobierno de Navarra.
Echeverría Goñi, Pedro Luis. 1992. Policromía renacentista y barroca. Cuadernos de Arte Español, 48. Madrid: Historia 16.
Fernández Gracia, Ricardo. 2017. “A modo de prólogo: algunas reflexiones sobre la transformación de las imágenes marianas y su escenificación para el culto”. En En montes y valles. Santuarios en Tierra Estella, coord. Felones Borrás, R., 12-27. Estella: Cofradía de Nuestra Señora del Puy de Estella, cofradía de Nuestra Señora de Codés y cofradía de San Gregorio Ostiense.
Fernández-Ladreda, Clara. 2002. “El último tercio del siglo XII y los comienzos del XIII. Escultura monumental”. En El arte románico en Navarra, dir. Fernández-Ladreda, Clara, Martínez de Aguirre, Javier y Martínez Álava, Carlos. José, 319-402. Pamplona: Gobierno de Navarra.
García Gainza, María Concepción (dir.), Heredia Moreno, María Carmen, Rivas Carmona, Jesús y Orbe Sivatte, Mercedes. 1983. Catálogo monumental de Navarra. t. II**. Merindad de Estella. Pamplona: Institución Príncipe de Viana.
García Gainza, María Concepción. 2008. Juan de Anchieta, escultor del Renacimiento. Madrid: Fundación Arte Hispánico.
Goñi Gaztambide, José. 1985. Historia de los obispos de Pamplona. T. IV. Siglo XVI, Pamplona: Eunsa.
Insausti, Sebastián. 1956. “El retablo mayor de Santa María de Tolosa”. Real Sociedad Bascongada de Amigos del País, 4: 397-407.
Martínez de Aguirre, Javier. 2010. “En torno a la escultura tardorrománica en Navarra: una revisión documental”. En Mittelalterkirche Bauskulptur in Frankreich und Spanien- La escultura medieval en Francia y España. Las zonas de confluencia entre el Pórtico Real de Chartres y el Pórtico de la Gloria en Santiago de Compostela, 179-196. Frankfurt am Main-Madrid: Vervuert Verlag-Iberoamericana.
Morales Solchaga, Eduardo. 2006. “La cofradía de Santa Catalina de la catedral de Pamplona”. Cuadernos de la Cátedra de Patrimonio y Arte Navarro, 1: 393-410.
Ramírez Martínez, José Manuel. 1986. “Los colaterales de Sotés”. En Segundo Coloquio sobre Historia de La Rioja, 3, 153-168. Zaragoza: Colegio Universitario de La Rioja.
Tarifa Castilla, Mª J. 2011. “Los modelos y figuras del escultor romanista Juan de Anchieta”. En Fernández Gracia, R. (coord..), Pvlchrvm Scripta varia in honorem Mª Concepción García Gainza, dir. Fernández Gracia, Ricardo, 782-790. Pamplona: Gobierno de Navarra, Universidad de Navarra.
Vasallo Toranzo, L. 2012. Juan de Anchieta. aprendiz y oficial de escultura en castilla (1551-1571), Valladolid: Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial Universidad de Valladolid, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of articles accepted in the SARMENTAL.Estudios de Historia del Arte y Patrimonio journal retain the intellectual property rights over their works and grant the magazine permissions for their distribution and public communication, consenting to their publication under a license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. Authors are recommended to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages, repositories, etc.) respecting the conditions of this license and duly citing the original source.