Platería cordobesa de los siglos XVI y XVII en la parroquia de Nuestra Señora del Soterraño de Aguilar de la Frontera (Córdoba)
DOI:
https://doi.org/10.36443/sarmental.62Keywords:
Liturgy, Trousseau, Treasure, Goldsmith, Golden centuriesAbstract
The parish of Nuestra Señora del Soterraño in Aguilar de la Frontera (Córdoba) has a very abundant silver treasure, with pieces dating from the 16th century to the present day. This article focuses on the historical-artistic study of the oldest Works, between 1500 and 1700. The typologies are very varied, from chalices, chrysmers, candlesticks or peace holders, to lamps, monstrances, processional crosses and the doors of the tabercable of the tabernacle Chapel. Among the silversmiths who work on these pieces are Diego Fernández, Rodrigo de León and Diego de León.
Downloads
Global Statistics ℹ️
196
Views
|
125
Downloads
|
321
Total
|
References
Brasas Egido, José Carlos. 1980. La platería vallisoletana y su difusión. Valladolid: Institución cultural Simancas, Diputación Provincial.
Dabrio González, María Teresa. 2003. “Organización gremial de los plateros cordobeses del siglo XVI”. En Estudios de platería, San Eloy, coord. Jesús Rivas Carmona e Ignacio García Zapata, 143-160. Murcia: Universidad de Murcia.
Dabrio González, María Teresa. 2001. “Diego Fernández, un platero cordobés de seis cabezas”. Estudios de platería, San Eloy, coord. Jesús Rivas Carmona e Ignacio García Zapata, 57-76. Murcia: Universidad de Murcia.
Dabrio González, María Teresa. 2002. “Obras de Rodrigo de León en la catedral de Córdoba”. Estudios de platería, San Eloy, coord. Jesús Rivas Carmona e Ignacio García Zapata, 107-126. Murcia: Universidad de Murcia.
Galisteo Martínez, José. 2002. “Mysteium Fidei. La Capilla Sacramental de la parroquia de Santa María del Soterraño de Aguilar de la Frontera: Arca de la Alianza y Templo de Cristo”. Boletín de Arte, 23: 191-228. DOI: https://doi.org/10.24310/BoLArte.2002.v0i23.4755
Galisteo Martínez, José. 2006. “Sacramento y culto: las custodias procesionales de Aguilar de la Frontera y Montilla (Córdoba)”. Estudios de platería, San Eloy, coord. Jesús Rivas Carmona, 205-215. Murcia: Universidad de Murcia.
García León, Gerardo. 2001. El arte de la platería en Écija, siglos XV-XIX. Sevilla: Diputación Provincial.
Merino Castejón, Manuel. 1930. “Estudio del florecimiento del gremio de la platería en Córdoba y de las obras más importantes”. Boletín de la Real Academia de Córdoba de Ciencias, Bellas Artes y Nobles Artes, 26: 57-86.
Moreno Cuadro, Fernando. 2006. Platería cordobesa. Córdoba: Cajasur.
Moreno Cuadro, Fernando y Nieto Cumplido, Manuel. 1993. Eucharistica cordubensis. Córdoba: Cajasur.
Ortiz Juárez, Dionisio. 1973. Catálogo de orfebrería cordobesa. Tomo I, Córdoba: Monte de piedad y caja de ahorros de Córdoba.
Palma Varo, José. 1983. Apuntes para la historia de Aguilar de la Frontera. Aguilar de la Frontera: Ayuntamiento.
Rodríguez Miranda, María del Amor. 2022. “El impulso artístico de Catalina Fernández de Córdoba: una mujer de entereza en el siglo XVI”. Atrio, 28: 32-54. DOI: https://doi.org/10.46661/atrio.6446
Rodríguez Miranda, María del Amor. 2020. “Contrato y dibujo inédito de unas lámparas de plata para la catedral de Córdoba”. Ucoarte, Revista de Teoría e Historia del Arte, 9: 61-70. DOI: https://doi.org/10.21071/ucoarte.v9i.13160
Rodríguez Miranda, María del Amor. 2016. “La cruz procesional en Córdoba en los siglos XVI y XVII. Arte y patrimonio, 1: 83-98.
Rodríguez Miranda, María del Amor. 2011. La platería en el antiguo marquesado de Priego: Montilla. Tesis doctoral, Universidad de Córdoba.
Urquizar Herrera, Antonio. 2000. “La dotación ornamental de las parroquias del sur del reino de Córdoba tras la conquista de Granada”. III Estudios de Frontera. Convivencia, defensa y comunicación en la frontera, coord. Francisco Toro Ceballos y José Rodríguez Molina. Jaén: Diputación Provincial.
Valverde Fernández, Francisco. 2001. El Colegio Congregación de plateros cordobeses en la Edad Moderna. Córdoba: Universidad de Córdoba.
Varo Arjona, Juan. 2017. “La parroquia de Nuestra Señora del Soterraño de Aguilar de la Frontera (Córdoba). Arte, arqueología e historia, 23-24: 11-18.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of articles accepted in the SARMENTAL.Estudios de Historia del Arte y Patrimonio journal retain the intellectual property rights over their works and grant the magazine permissions for their distribution and public communication, consenting to their publication under a license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. Authors are recommended to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages, repositories, etc.) respecting the conditions of this license and duly citing the original source.