Images of the sacred in the painting of Juan de Flandes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36443/sarmental.48

Keywords:

Flemish Painting, 15-16th centuries, Juan de Flandes, architectural patterns, Jerusalem's image, scenography and symbols

Abstract

An attentive look at the painting of Juan de Flandes, who is only known to have worked in Spain, reveals the survival of many expressive resources of his Flemish origin, although not transcribed literally, but passed through the nuance of his sensitivity. In his figurations of landscapes, architectures, environments and characters, he added his own interpretation of the moral condition of all of them. The pathetic, the beautiful, the grotesque and the poetic had their place in a dramatized religious narrative, which was transcended and at a time close to the eyes of the viewer.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 158 | Downloads 221

References

Bermejo, Elisa. 1962. Juan de Flandes. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Borobia, Mar. 2004. “La ciudad de Jerusalen en la pintura de Gerard David”. En Gerard David y el paisaje flamenco, 73-96. Madrid: Fundación Colección Thyssen-Bornemisza.

Campbell, Lorne. 2015. “Rogier van der Weyden y los reinos ibéricos”, 33-53. En Rogier van der Weyden y los reinos de la península Ibérica, ed. Lorne Campbell. Madrid: Museo Nacional del Prado.

Domínguez Casas, Rafael. 1993. Arte y etiqueta de los Reyes Católicos. Artistas, residencias, jardines y bosques. Madrid: Alpuerto.

Hoyos Alonso, Julián. 2019. Arte y prelados en la Catedral de Palencia (1500-1520). Entre la tradición y la modernidad. Valladolid: Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/39423

Gómez-Moreno, Manuel. 1914. “La capilla de la Universidad de Salamanca”. Boletín de la Sociedad Castellana de Excursiones, 6: 321-329.

Ishikawa, Chiyo. 2004. The Retablo de Isabel la Católica by Juan de Flandes and Michel Sitow. Turnhout: Brepols.

Laguna Paul, Teresa. 1979. Postillae inventus Testamentum de Nicolas de Lyra. Sevilla: Universidad.

Martens, Didier. 2010. Peinture flamande et goût ibérique aux XVème et XVIème siècle. Bruselas: Le Libre Timperman.

Martens, Didier. 2013. “Les représentations architecturales dans la peinture bruxelloise de la seconde moitié du XVè siècle. De la copie d’après Rogier au «portrait d’édifice»”, En L’Héritage de Rogier van der Weyden. La peinture à Bruxelles 1450-1520, 81-94.Tielt: Éditions Lannoo.

Martín Barba, José Julio. 2018. “Identificación de un libro propiedad de Isabel la Católica: el Smaragdo de Córdoba”. De Medio Aevo 12, 13-46.

Nieto González, José Ramón y Azofra Agustín, Eduardo. 2002. Inventario artístico de bienes muebles de la Universidad de Salamanca. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Martínez Frías, José María. 2018. “La Real Capilla de San Jerónimo”. En Loci et imagines. Imágenes y lugares, 69-91. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Payo Hernanz, René Jesús y Matesanz del Barrio, José. 2013. El cimborrio de la catedral de Burgos. Historia, imagen y símbolo. Burgos: Real Academia de Historia y Bellas Artes.

Ponz, Antonio. 1788. Viage de España, 2ª ed., t. XII. Madrid: Viuda de Ibarra.

Redondo Cantera, María José. 1987. El sepulcro en España en el siglo XVI, tipología e iconografía. Madrid: Centro Nacional de Información y documentación del Patrimonio Histórico.

Redondo Cantera, María José́. 2021. “La presentación de una soberana. Las entradas de la emperatriz Isabel de Portugal (1503-1539)”. En Las mujeres y las artes : mecenas, artistas, emprendedoras, coleccionistas, eds. Beatriz Blasco Esquivias, Jonatan Jair López Muñoz y Sergio Ramiro Ramírez, 595-626. Madrid: Abada.

Ruiz Souza, Juan Carlos. 2013. “Oh lugar en que se manifiesta el rey heroico. Castilla, Granada y la cultura visual del poder en la Génesis del Estado Moderno”, s. p. En Las artes y la arquitectura del poder, ed. Víctor Mínguez, 775-794. Castellón de la Plana: Publicacions de la Universitat Jaume I.

Sanchez Cantón, Francisco Javier. 1930. “El retablo de la Reina Católica”. Archivo Español de Arte y Arqueología, 6, 17: 97-134; y 7, 20: 149-152.

Schedel, Hartmann. 1493. Liber Chronicarum. Augsburgo: Anton Koberberg.

Silva Maroto, Pilar. 2006a. Juan de Flandes. Salamanca: Caja Duero.

Silva Maroto, Pilar. 2006b. La Crucifixión de Juan de Flandes. Madrid: Museo Nacional del Prado.

Steyaert, Griet. 2013. “Pieter van der Weyden et l’atélier de Rogier van der Weyden après sa mort”. En L’héritage de Rogier van der Weyden. La peinture à Bruxelles. 1450-1520, Véronique Bücken y Griet Steyaert. 97-101. Tielt: Éditions Lannoo.

Torre, Antonio de la y Torre, E. A. 1956. Cuentas de Gonzalo de Baeza tesorero de Isabel la Católica, t. 2, 1492-1504. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Vandevivere, Ignace. 1967. La Cathédrale de Palencia et l’église paroissiale de Cervera de Pisuerga. Bruselas: Centre Nationale de Recherches ‘Primitifs Flamands’.

Vandevivere, Ignace. 1985. Juan de Flandes. Brujas: Crédit Communal.

Vandevivere, Ignace. 1986. Juan de Flandes. Madrid: Museo del Prado.

Vandevivere, Ignace. 1993. “Berruguete versus Juan de Flandes. Pequeña nota hispano-flamenca”. En Actas del Simposium Internacional Pedro Berruguete y su entorno, 49-50. Palencia: Diputación Provincial.

Weniger, Matthias. 2011. Sitow, Morros, Juan de Flandes. Drei Maler aus dem Norden am Hof Isabellas von Kastilien. Kiel: Ludwig.

Zalama, Miguel Ángel y Vandenbroeck, Paul (dirs.). 2006. Felipe I el Hermoso. La belleza y la locura. Madrid: Centro de Estudios Europa Hispánica.

Imaginarios de lo sagrado en la pintura de Juan de Flandes

Published

2022-11-07

How to Cite

Redondo Cantera, . M. J. (2022). Images of the sacred in the painting of Juan de Flandes. SARMENTAL. Estudios De Historia Del Arte Y Patrimonio, (1), 61–84. https://doi.org/10.36443/sarmental.48

Issue

Section

Artículos
Supporting Agencies
La autora es miembro del GIR “IDINTAR. Identidad e intercambios artísticos de la Edad Media al Mundo Contemporáneo”, de la Universidad de Valladolid.