From Amadeo de Saboya to Beatriz Ximénez Cerdán: the pendant relicary of the The Holy Spirit donated to the Pilar jeweler by the countess of Contamina and marquisa of Bárboles (1695)
DOI:
https://doi.org/10.36443/sarmental.41Keywords:
jewels, devotion, relics, V&A Museum, gold, enamel, diamondsAbstract
The location of the testament of Beatriz Ximénez Cerdán has allowed us to identify the noble aragonese lady who donated, in 1695, a reliquary pendant in the shape of The Holy Spirit to the treasury of the Virgen of The Pillar. The Pillarist documents just only mentioned the donation of the jewel by the testamentary executors of the marquise of Bárboles. This jewel was mistaken for an eagle and it has been considered a donation of the King Amadeo of Savoy. Over the centuries, the window of the virile was lost, where there were some devotional paintings, which would have allowed us to make to most of in its deep symbolic meaning. At the present time, it is still preserved in the Museo of The Pillar.
Downloads
References
Arbeteta Mira, Letizia. 1995. “Alhajas”. En Jocalias para un aniversario, coord. Eduardo Torra de Arana, 186-241. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada.
Bordetas, José María. 1991. “Corona de la Reina Sofía”. En El espejo de Nuestra Historia. La diócesis de Zaragoza a través de los siglos, coms. Domingo Buesa Conde y Pablo Rico Lacasa, 385. Zaragoza: Edelvives.
Cruz Valdovinos, José Manuel. 1984. “La joyería”. En El Pilar de Zaragoza, 351-363. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada.
Cruz Valdovinos, José Manuel y Escalera Ureña, Andrés. 1993. La platería de la Catedral de Santo Domingo Primada de América. Santo Domingo/Madrid: Patronato de la Ciudad Colonial de Santo Domingo.
Juan Del Olmo, Fernando de. 1943. La Virgen vino a Zaragoza. Tradición, historia, demostración. Zaragoza: Talleres Editoriales de “El Noticiero”.
Evans, Joan. 1953. A history of jewelry. 1100-1870. London: Faber & Faber.
Gutiérrez Lasanta, Francisco. 1960. Novísima Apología Hispánica. Zaragoza: Talleres Editoriales “El Noticiero”.
Gutiérrez Lasanta, Francisco. 1972. Historia de la Virgen del Pilar, Tomo II. Zaragoza: El Noticiero.
Hackenbroch, Yvonne. 1979. Reinaissance jewelry. London: Sotheby Parke Bernet, published in association with the Metropolitan Museum of New York.
Hackenbroch, Yvonne. 2015. Jewels of the Renaissance. Assouline Publishing.
Lafuente Urién, Aránzazu. 2009. “Fuentes para el estudio del Señorío en Aragón: fondos del Archivo de la Nobleza (Toledo)”. En El Condado de Aranda y la nobleza española en el Antiguo Régimen, coord. María José Casaús Ballester, 31-64. Zaragoza: Institución Fernando el católico.
Muller, Priscilla. 2012. Joyas en España 1500-1800. Hispanic Society of America: Ediciones el Viso.
Naya, Carolina. 2015. Alhajas españolas y europeas de Época Moderna en Aragón: el Joyero de la Virgen del Pilar. Zaragoza: Facultad de Filosofía y Letras, Departamento de Historia del Arte, tesis doctoral inédita.
Naya, Carolina. 2019. El Joyero de la Virgen del Pilar. Historia de una colección de alhajas europeas y americanas. Zaragoza: Institución Fernando el católico.
Pérez Grande, Margarita. 2015. “La colección de joyas del Instituto Valencia de Don Juan de Madrid. Obras escogidas de los siglos XVI y XVII”. En II Congreso Europeo de Joyería. Vestir las joyas. Modas y Modelos, 70-86. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Rebolledo, Marian. 2021. El Tesoro de la Virgen del Pilar. Zaragoza: El Periódico de Aragón.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors of articles accepted in the SARMENTAL.Estudios de Historia del Arte y Patrimonio journal retain the intellectual property rights over their works and grant the magazine permissions for their distribution and public communication, consenting to their publication under a license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International. Authors are recommended to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages, repositories, etc.) respecting the conditions of this license and duly citing the original source.