From La Ribera to La Montaña: the journey of a Castilian painter at the beginning of the Renaissance.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36443/sarmental.65

Keywords:

Retable, Renaissance painting, Routes, Castile, Cantabria, Burgos, Ventosilla Master.

Abstract

The first purpose of this article is to bring together a series of altarpieces made between 1520 and 1540 that are scattered over a wide area between Cantabria and Castile as the work of the same pictorial workshop. A second objective is to investigate the reasons why this collection has been studied in a fragmentary way or ignored. Finally, taking advantage of the collaboration on the same altarpiece between this master and a painter of the environment of the Maestro de Ventosilla, we will make a first approach to the necessary revision of the catalog of this anonymous master.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 46 | Downloads 59

References

Aramburu-Zabala, Miguel Ángel y Polo Sánchez, Julio. 1988. “Aportaciones al estudio de la pintura en Cantabria de los siglos XV al XVIII”. Altamira 47,161-190.

Aramburu-Zabala, Miguel Ángel. 1994. “El retablo de San Miguel de Rozas de Soba”. En El arte en Cantabria entre 1450 y 1550, 26-27. Santander: Universidad de Cantabria y Ayuntamiento de Laredo.

Baños Vallejo, Fernando. 1995. “La Istoria de San Mamés: Un ejemplo de ficción (Ms. 8 de la Biblioteca Menéndez Pelayo)”. En Medioevo y literatura. Actas del V Congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval, 301-310. Granada: Universidad de Granada.

Casado Soto, José Luis. 1986. Historia General De Cantabria V: Siglos XVI y XVII. Santander: Tantín.

Cofiño Fernández, Isabel. 2019. Patrimonio cultural de Cantabria: cien piezas artísticas singulares. Santander: Editorial Universidad de Cantabria.

Díaz Padrón, Matías y Monereo Velasco, María Dolores. 1983. “El Maestro de Ventosilla: nuevas obras”. Archivo Español de Arte 56, 224: 355-376.

Díaz Padrón, Matías y Monereo Velasco, María Dolores. 1984. “Un retablo del Maestro de la Ventosilla inédito en los depósitos del Museo del Prado. Boletín del Museo del Prado 13, 57-63.

Fiz Fuertes, Irune. 2013. “Padilla: linaje y memoria de una familia castellana en la primera mitad del siglo XVI”. Alma Ars. Estudios de Arte e Historia en homenaje al Dr. Salvador Andrés Ordax, 297-304. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Hernando Garrido, José Luis. 2003. “Notas sobre pintura del siglo XVI en la Ribera del Duero: párvulos hallazgos y otras apostillas”. Biblioteca: estudio e investigación 18, 317-355.

Ibáñez Pérez, Alberto C. y René J. Payo Hernanz. 2008. Del Gótico al Renacimiento: artistas burgaleses entre 1450 y 1600. Burgos: Caja Círculo.

Madoz, Pascual. 1999 [1845-1850]. Diccionario Geográfico Estadístico Histórico de Castilla y León Palencia. Valladolid: Ámbito.

Post, Chandler Rathfon. 1947. A History of Spanish Painting. Volume IX: The Beginning of the Renaissance in Castile and Leon. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Post, Chandler Rathfon. 1966. A History of Spanish Painting. Volume XIV: The Later Renaissance in Castile. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Riddick, Michael. 2021. “Metalwork in the ambit of Raphael. Toward an opus of Antonio di Paolo Fabbri, called Antonio da San Marino and a Lamentation by Cesarino di Francesco del Roscetto, called Cesarino da Perugia”. Renaissance Bronze, 26 de abril de 2021, https://renbronze.com/2021/04/26/metalwork-in-the-ambit-of-raphael/ (Consultado el 15 de septiembre de 2023)

Zamanillo Peral, Fernando. 1983. El retablo de San Miguel de Rozas de Soba. Historia y conservación. Santander: Caja de Ahorros de Santander.

De La Ribera a La Montaña: el periplo de un pintor castellano en los inicios del Renacimiento.

Published

2023-12-01

How to Cite

Fiz Fuertes, I. (2023). From La Ribera to La Montaña: the journey of a Castilian painter at the beginning of the Renaissance. SARMENTAL. Estudios De Historia Del Arte Y Patrimonio, (2), 29–42. https://doi.org/10.36443/sarmental.65

Issue

Section

Artículos